Terapiamuodot

Sopiva hoito tai hoitoyhdistelmä sinulle

Minusta lyhyesti

Valmistuin 1986 ja erikoistuin geriatriseen fysioterapiaan, Muista opinnoista mainittakoon Neurologian erityiskoulutus, Voice Massage sekä tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiaan liittyvät eilaiset opinnot kuten fascia sekä purennan toimintahäiriöt -koulutukset. Olen Lyko-lymfaterapeutti. Takana ovat Fysioterapeuttien Kipu sekä suoravastaanottokoulutus.

Työpaikkani on ollut kuntoutumiskeskuksissa (mm. Hengitysliitto) ja yksityisissä lääkärikeskuksissa sekä vaikeavammaisten lääkinnällisen kuntoutuksen parissa. Erikoissairaanhoidossa HUS:ssa työskentelin hengitys-, neurologian ja kirurgian poliklinikoilla sekä kirurgian osastolla. Vastasin kipuasiakkaiden sekä syöpäleikattujen polikliinisesta fysioterapiasta HUS Porvoon sairaanhoitopiirin alueella.

Hengitysfysioterapia

Hengitä helpommin

Jos koet hengittäväsi pinnallisesti tai sinulla on esimerkiksi astma, keuhkoahtaumatauti, CF (kystinen fibroosi), ALS, parkinsonin tauti tai muu lihaksia heikentävä sairaus, jolloin hengityksesi toiminta ja rintakehän liikkuvuus ovat alentuneet.

Tapaamiskerroilla selvitämme hengityksesi toimintaa  mm. PEF-mittauksella, rintakehäsi liikkuvuutta mittaamalla ja erilaisilla hengitysharjoituksilla.

Tarvittaessa harjoittelemme oikeaa yskimistekniikkaa sekä teemme keuhkojen tyhjennyshoidon.

Omatoiminen, säännöllinen harjoittelu on tärkeää ja siihen saat kirjallisen omahoito-ohjeen.

Purentalihasten fysioterapia (TMD)

Purentalihasten kipu ja naksuminen ovat tavallisia suun alueen vaivoja. Usein ne liittyvät päänsärkyyn ja niska-alueen ongelmiin.

Yhteistyö hammaslääkärin kanssa on suositeltavaa.

Oireita hoidetaan fysioterapiassa manuaalisilla tekniikoilla sekä kotiharjoitteilla ja niiden ohjaamisella.

Voice Massage

Apua äänentuottoon ja purentaongelmiin

VOICE MASSAGESSA keskityn äänentuottoon osallistuvien ja siihen läheisesti liittyvien lihasryhmien jännitystilojen poistamiseen sekä poistamaan purentatoimintahäiriön aiheuttamien lihasten jännitystilat. Hieronnan oheen kuuluvat kohdealueella suoritettavat terapeutin ohjaamat hengitysharjoitteet.

Kun oireita ovat mm. hengenahdistus, hengityksen riittämättömyys, äänenkäheys, äänenmenetys, tahaton rykiminen, äänen riittämättömyys, palan tunne kurkussa, yöpurenta, kasvon alueen kivut, pää- ja hartiakivut, epämääräiset rintakehän kiputuntemukset, "sanoihin sotkeutuminen" ja puheentakeltelu saat apua Voice massagesta.

Lymfaterapia

Nestekierto kuntoon

LYMFATERAPIA on terapiaa, jonka avulla voidaan elvyttää imusuonten toimintaa, vähentää turvotusta ja lievittää kipua. Lymfaterapian avulla voidaan hoitaa muun muassa syöpäleikkausten yhteydessä tehtävästä sädetyksestä tai imusolmukkeiden poistosta johtuvaa nesteen kertymistä, laskimoperäistä sekä leikkausten, vammojen tai infektioiden aiheuttamaa turvotusta.

Lymfaterapialla voidaan myös hoitaa reumasairauksien aiheuttamaa tulehdusta ja kipua sekä edistää säärihaavojen paranemista.

Kotikuntoutus ja apuvälineneuvonta

Apua arkeen

Mikäli toimintaasi rajoittavat ja vaikeuttavat erilaiset nivelten kiputilat, sairaudet tai liikkuminen tuntuu turvattomalta jostain muusta syystä opastan tarpeellisen apuvälineen hankinnassa ja sen käyttämisessä.

Jos kuntosi on syystä tai toisesta alentunut ja liikkuminen kodin ulkopuolelle on hankalaa. Tulen halutessasi kotiin ja teemme yhdessä suunnitelman kuntosi ja toimintakykysi kohentumiseksi. Tavoitteena turvallisempi ja toimintakykyisempi arki.

Tuki- ja liikuntaelinsairauksien fysioterapia

Apua kipuihin sekä liikkumisen ja tekemisen ongelmiin

Jos sinulla on niskan, selän, käsien tai jalkojen kiputiloja, säteilyoireita ja päänsärkyä tai tarvitset rasitusvammojen ja leikkausten jälkeistä kuntoutusta, ota yhteyttä!

Toimintani perustuu ongelmasi aiheuttajien tunnistamiseen tarkan haastattelun ja alkututkimuksen avulla. Laadimme yhdessä tavoitteesi sekä hoitosuunnitelman, jonka avulla kuntoutumisesi etenemistä voidaan seurata.

Keinoina ovat ohjaus ja neuvonta, tarpeen mukaan erilaiset lihas- ja lihaskalvokäsittelyt, nivelmobilisointi, kinesioteippaus tai akupunktio sekä mm. TNS-sähköhoito tai huippukylmähoito Cryo.

Saat yksilöllisen asennonhallintaa ja lihasvoimaa sekä liikkuvuutta parantavat harjoitteet.

HUOM. Myös suoravastaanottopalvelu eli voit tulla " ensiapuun" fysioterapiaan. Tutkin ja saat ensiapuohjeet. Tarvittaessa ohjaan sinut lääkärin vastaanotolle suoravastaanottokoulutuksen ohjeistuksen mukaisesti..

Koira-avusteinen toiminta